mandag 28. februar 2011

Helsinki -12.0C utbrudd nr 5035

STAV-treningsleir i Helsinki...25.2-4.3.. Vi bor meget fin hotell, midt på Helsinki... Lördag Eirik og Stig hoppet utenpå Finsk Mesterskap U18... Stig Anreas Langeland hoppet höyet over 360.. klarte ikke 375... Eirik Greibrokk Dolve har meget bra teknik... "han har bra teknik" sa min sidemann på tribune, tidligare EM bronsemedaljist Rauli Pudas (pers 560)... Eirik klarte tredje gang 450.. först stå på resultatliste 440, men de var feil... Vi treffet også Finsk Eemeli Salomäki som hilste hele NORSK lag..8 pers... Eemeli hoppet i fjor 560.. jeg har kjent Eemeli "altid"....Det kom og hilste meg også stavtrener Jarno Koivunen som reisser til årtes EM sammen med stavhopper Minna Nikkanen...... På söndag var mening trene i TALLINNA... men reisse måtte avlyse...mye is på havet... derfor det ble en svömmetur i en meget stor svömmehall... I fjor VM.... selvfölkelig gutter begynte konkurere hvem klare hoppe ned fra 10m ..opp og ned..opp og ned.. noen salto fra 5m.. og slutten klarte Thorbjörn hoppe först 10 og etterpå Kristian og Eirik.. alle andre hoppet fra 1-5m ned til vannet..Stig, Magnus og Tina... og etterpå til spisested i hvor du kan spise hvor mye du vill på ca 71kr..

Idag MAndag vi trente 11.30 til 15.40... vi treffet mange mine tidligare STAVGAMRATER i verdens klasse... "paavo" terve" sa tidligare Olympisk sölvmedaljist ANTTI KALLIOMÄKI... "jeg blir pensjonist snart.. sist måned på stortinget" sa Antti... Antti har värt handelsminister, skoleminister og Finsk finansminister.. men nå begynne stavhopp igjen.... På stavplass var flere tidligare finske og VERDENS store stjerne.. eksempel Finske Stålstav rekor holder Esko Olkkonen (rekord 458) og mange -mange andre mine tidligare kamrater... jeg hadde små tårer i mine öyer... de som var en spesial sak, at alle snakket at det er bra at det fins EN stavtrener som har lang erfaring i STAVHOPP, uttrolig fin sa alle.... alle andre gamle stavtrener er sluttet eller hoppet til evighet... de er ca 30 siden som jeg har treffet stavgamrater sist... jeg fölte meg at no er jeg HJEMME... alle hadde samme teknikk i hode som jeg pröver läre Norges ungdommer... men på noen måte har jeg aldri fått denne respekten i Norge som jeg har i Finland... Jeg er heilt sikkert at norges stavungdommer ikke heilt forstått hva er de godt voksen menneske som stått flere timmer på stavplass og diskoterte med meg og hadde komment etter hva eneste stavopp... og ALLE var enig... MÅ HENGE LENGRE-LENGRE-LENGRE... Antti som klarte på 70 talet 145kg på benk klarer idag i alder 64 80kg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar